De verkeersleiders blijven overdag op de Brandaris op Terschelling en op de vuurtoren van Schiermonnikoog, ook als in de toekomst de nieuwe Zeeverkeerscentrale Waddenzee in werking is. Deze extra toezegging doet staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu vandaag aan de Tweede Kamer. Atsma: “Naast de veiligheid van het scheepvaartverkeer, vind ik ook de veiligheid voor mens en natuur in het Waddengebied van belang. Het is juist het menselijk oog dat beter dan de camera een beginnende duinbrand, verboden kampvuren en surfers in de problemen waarneemt. Daarom wil ik het menselijk oog op de vuurtoren behouden.”
In de toekomst zal de begeleiding van het scheepvaartverkeer op de Waddenzee plaatsvinden vanuit de nieuwe Zeeverkeerscentrale op Terschelling. Hiervoor worden dan radar en camera-installaties geïnstalleerd op de bestaande vuurtorens en een aantal nieuwe locaties. Een onafhankelijke commissie van deskundigen beoordeelt vervolgens of deze nieuwe systemen voldoen aan de eisen voor veilige scheepvaartbegeleiding. Pas dan worden de taken van de bestaande verkeersposten overgenomen door de Zeeverkeerscentrale Waddenzee. Het menselijk oog blijft ook dan voor gemiddeld 12 uur per dag op de vuurtorens gehandhaafd.
In 2011 is duidelijk wanneer de zeeverkeerscentrale gereed is en in gebruik kan worden genomen.
Ook de zeeverkeerspost Ouddorp blijft met ingang van 1 januari 2011 overdag bemand. ’s nachts vindt de scheepvaartbegeleiding plaats vanaf het Schelde Coördinatie Centrum en de Verkeerspost Wemeldinge.
Bron: Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Tags: brandaris, noordzee, schiermonnikoog, terschelling, vuurtoren, waddenzee, zeeverkeerscentrale
Das een goede zaak
Mee eens Klaas, anders moeten we de haven zelf zoeken en komen we iets wat telaat aan het bier.